Numerous reinforced concrete road bridges have adopted the Gerber scheme due to their inherent advantages, featuring Gerber saddles (or half-joints) as critical structural components. Despite these benefits, this type of bridge faces certain drawbacks, primarily related to Gerber saddles deterioration, which leads to issues like reinforcement corrosion, concrete cracking and spalling. As a result, ensuring necessary safety standards may require the implementation of specific retrofit interventions for many bridges over time. The paper initially outlines retrofit techniques reported in the literature. Subsequently, numerical simulations assess the efficacy of a particular technique employing post-tensioning intervention, chosen for its practicality. Advanced nonlinear finite element models analyse the effects of post-tensioning on the load-bearing capacity of a selected Gerber saddle. This analysis includes simulated chloride-induced corrosion scenarios to determine optimal prestress levels for desired performance enhancements.
In passato lo schema Gerber è stato ampiamente utilizzato nella costruzione dei ponti stradali, grazie ai vantaggi offerti in termini di distribuzione delle sollecitazioni e rapidità di esecuzione. In tale schema, le selle Gerber rappresentano un elemento strutturale critico a causa dei problemi legati al deterioramento di esse e al conseguente sviluppo della corrosione sulle armature. Pertanto, è necessario intervenire con specifiche strategie di intervento al fine di ripristinare i livelli di sicurezza previsti dalle norme. L’articolo, dunque, dapprima propone una revisione delle principali tecniche di intervento studiate in letteratura e realizzate su alcune strutture esistenti. Successivamente, attraverso analisi numeriche non lineari agli elementi finiti, viene approfondito l’utilizzo di barre post-tese vincolate esternamente alle selle come tecnica di intervento scelta per la semplicità di realizzazione. All’interno delle analisi numeriche viene studiato l’effetto di diversi livelli di post-tensione sulla capacità portante di una sella Gerber caso studio, nonché la simulazione di differenti scenari di corrosione.