In questo lavoro gli autori intendono approfondire il problema della progettazione di pavimentazioni in calcestruzzo precompresso di grandi dimensioni (senza giunti). L'obiettivo è stato perseguito mediante approfondita analisi numerica, tenendo conto di diversi parametri meccanici e geometrici, del ritiro e del fluage del calcestruzzo e di alcuni fenomeni non lineari come il contatto unilaterale e l’attrito tra soletta e sottofondo.
Sono state effettuate diverse analisi numeriche al fine di comprendere quali grandezze più significativamente influenzano le prestazioni di un pavimento soggetto a ritiro (lineare e differenziale) ed a carichi concentrati.
Si è messa in luce l'importanza della "lunghezza critica" e la scarsa influenza dell'attrito sulla distribuzione delle sollecitazioni dovute al ritiro. Dalle analisi numeriche è emerso il ruolo fondamentale svolto dalla precompressione nel ridurre le trazioni da contrazione ed anche nell’aumentare la capacità portante della piastra in calcestruzzo a fronte di carichi concentrati.
I risultati sono riassunti in abachi di facile impiego per la progettazione di pavimenti in calcestruzzo post-tesi anche in presenza di fibre di acciaio.
The demand for industrial jointless floors has increased significantly over the years. This objective can be achieved by various techniques, including that of the post-tensioning the concrete slabs. In this paper the Authors intend to deepen the problem of designing post-tensioned concrete floorings of wide dimensions. The aim has been pursued by means of systematic numerical analysis, where the pavement model take into account several geometric and mechanical parameters, creep and shrinkage and also some non linear phenomena such as unilateral contact and friction between slab and subgrade.
Several numerical analysis have been performed in order to understand the most significant parameters that affect the floor performance subjected to shrinkage (linear and differential) and concentrated loads.
The importance of “critical length” and the scarce influence of friction on stress distribution due to shrinkage were pointed out. From numerical analysis came out the fundamental role of post-tensioning in lowering shrinkage stresses and also in increasing the bearing capacity of the concrete slab in sustaining concentrated loads.
Results are summarized in abaci of easy employment, that can be used for the preliminary design and assessment of industrial jointless post-tensioned concrete floors, even with steel fibres.